Oefening 8


Tabellen en grafieken ontwerpen.

We ontwerpen klassikaal een tabel over de eetgewoonten in de klas. Uit de cijfers van deze bevraging gaan de leerlingen een grafiek maken op de computer. Ze mogen zelf kiezen wat voor grafiek of diagram. We gaan deze tabellen maken via excell. De leekracht overloopt de stappen samen met de leerlingen.

Deze activiteit verhoogd de kwaliteit van het onderwijs omdat de leerlingen ontdekken hoe ze grafieken moeten maken. Op die manier kunnen ze ze niet enkel interpreteren, maar moeten ze er dieper over gaan nadenken. Pas als ze ze ook zelf kunnen tekenen, kan je meteen zien wie het interpreteren helemaal door heeft. Je moet dan ook kennis hebben over tabellen en grafieken vooraleer je ze kan maken. Dit hebben ze geleerd in het vierde leerjaar, dit is een extra en moeilijkere oefeningen om te kijken wat ze er nog van weten.

De oefening wordt gemaakt in kleine groepjes. Nadien gaan ze hun grafiek voorstellen aan de rest van de klas. Zo kan je ook nagaan of de cijfers juist geÏnterpreteerd zijn.

Leerplan (VVKBao).

MR82 Tabellen, grafieken en diagrammen lezen en correct interpreteren.

MR83 Meetresultaten in tabellen, grafieken en staafdriagrammen verwerken.

De eintermen ICT gelinkt aan deze opdracht:

ET5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

De leerlingen mogen zelf kiezen welke soort grafiek/diagram ze maken. Op die manier gaan ze creatief te werk (soort grafiek, kleuren, legende, ...). 

ET7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.

De leerlingen stellen hun grafiek/diagram voor aan de andere leerlingen.