Symmetrie
De leerlingen gaan in het vijfde leerjaar de lessen rond symmetrie en asymmetrie afronden. De leerlingen mogen wanneer ze de leerstof beheersen, bewijzen dat ze het helemaal beet hebben. Ze mogen zelf creatief aan de slag gaan met het programma Paint.
De leerlingen krijgen de opdracht om een figuur te tekenen die symmetrisch is en een figuur te tekenen die asymmetrisch is. Op die manier kan de leerlingen creatief aan de slag, waarbij ze toch nog bezig zijn met de leerstof.
Paint staat standaard op een computer dus die moet niet geïnstalleerd worden. De leerlingen krijgen geen uitleg over het programma paint, ze gaan volledig zelfstandig aan het werk aan deze oefening.
Leerplan (VVKBao).
MK37 Symmetrie en asymmetrie ontdekken:
b) in vlakke figuren.
De eintermen ICT gelinkt aan deze opdracht:
ET5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
De leerlingen gaan zelf aan de slag om een symmetrisch en asymmetrische figuur te maken. Hierbij wordt hun creativiteit gestimuleerd om zelf een figuur te creëren. Ze moeten zelf op zoek gaan naar een figuur, wat hun creatieve denken aan het werk zegt.
