
Oefening 7
Bodydrum
De leerlingen kijken naar het filmpje op youtube. De leerkracht bespreek kort met de kinderen wat de bedoeling is van een bodydrum, wat ze zagen, ... Daarna leert de leerkracht dit aan aan de kinderen.
Na het aanleren van de bodydrum gaan de kinderen zelf een bodydrum maken. Deze tonen ze op het einde van de les aan elkaar. Een moeilijkere variatie op deze opdracht is: elke leerling zoekt een eigen pasje en zo wordt er elke keer een pasje aangeknoopt zoals een ketting. Wanneer ze echt vastzitten, mogen ze zelf op het internet voorbeelden gaan opzoeken.
Leerplan (VVKBaO)
1 Kinderen experimenteren met en bekwamen zich in de uitdrukkingsmogelijkheden van hun lichaam.
1.1 Genieten van hun lichaam in beweging.
1.2 Verschillende houdingen en bewegingen exploreren.
3.3 Bewust omgaan met bewegingsrichtingen, plaats en bewegingsbanen.
4.1 Bewegingen nauwkeurig nabootsen.
5.3 Zelf een dans ontwerpen om individueel of in groep uit te voeren.
De eintermen ICT gelinkt aan deze opdracht:
ET4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
Bij het bekijken van het filmpje gaan leerlingen ondersteund worden voor het maken van de daarop volgende opdrachten.
ET5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
Na het bekijken van de filmpjes is het aan de leerlingen zelf om hun ideeën vorm te geven. Ze gaan zelf een bodydrum maken.
ET6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
De leerlingen kunnen, wanneer ze vastzitten, meer informatie opzoeken op het internet. Ze verwerken de leerstof door het bekijken van het filmpje en bewaren dit door zelf de opdracht uit te voeren. Kinderen onthouden beter nadat ze zelf hebben kunnen experimenteren.
ET7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
Op het einde van de les stellen de leerlingen hun bodydrum voor aan de klas.