
Oefening 2
Eigen liedtekst maken.
De leerlingen gaan werken met het programma musescore, dat je hier kan downloaden. Leerlingen kunnen zelf experimenteren met noten en verschillende ritmes.
Deze opdracht bestaat uit twee delen. De eerste deel is dat ze een partituur kiezen uit één van de liederen die ze geleerd hebben in de klas. Daar maken ze dan zelf een tekst op. Dit doen ze in een groepje in de klas. Het tweede deel is het creeëren van een eigen partituur en daarop een nieuwe liedtekst verzinnen. Dit wordt in hetzelfde groepje gedaan.
De leerlingen kunnen op deze manier heel creatief bezig zijn met muziek. Ze leren ook werken in groep. Deze oefening zorgt voor een motivatie bij de leerlingen. Achteraf kunnen ze elkaar hun resultaten laten horen, wat hen natuurlijk trots zal maken.
Leerplan (VVKBaO)
8.2 Een grafische partituur aanvullen of ontwerpen.
9.1 Een klank- of muziekstuk ontwerpen vanuit een buitenmuzikaal gegeven.
9.2 Een klank- of muziekstuk ontwerpen vanuit een muzikaal gegeven.
De eintermen ICT gelinkt aan deze opdracht:
ET2 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
De leerlingen hanteren een gebruiksvriendelijke site waarbij het zeer doelgericht is op het componeren van muziek en het fantaseren over een creatieve tekst.
ET5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
De leerlingen zijn zeer fantasierijk en creatief aan het werk bij het schrijven van een tekst. Ze moeten ook zelf een partituur creeëren, dus al deze activiteiten zitten boordevol creativiteit.
ET7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
De leerlingen stellen hun werk voor aan de andere leerlingen.
ET8 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
Door hun eigen tekst te schrijven communiceren ze op een andere manier, op een muzische manier. Bij het schrijven van muziek komen gevoelens en gedachten naar boven, zo communiceren zij in hun werk.