Oefening 1


Het schrijven van een kaart.


De leerlingen kunnen, gebaseerd op een bestaande E-card, een creatieve kaart schrijven. De leerlingen kunnen creatief werken met verschillende soorten kleuren, kunnen hun eigen lay-out maken en zelf een creatieve tekst schrijven. De opdracht is dat ze de kaart aan een leerling van de klas geven. Er moet een duidelijke appreciatie op staan. Dit kan gebruikt worden in het thema respect en vergeving.

Het is een goede opdracht voor het vijfde leerjaar omdat er nogal vaak ongenoegen en spanning kan zijn op deze leeftijd. Kinderen beginnen met puberen, ... Dus dit is een goede manier om alle spanningen weg te halen.

Leerplan (VVKBaO)

4.5 zich vragen stellen over de bedoelingen van beelden.

7.1 ervaren dat eigen gevoelens en ideeën het best vertolkt kunnen worden met een creatieve aanpak en in een persoonlijke stijl.  

De eintermen ICT gelinkt aan deze opdracht:

ET1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.

ICT ondersteunt hen in de mate dat ze een kaart kunnen schrijven. Wanneer je iets persoonlijk moet vertellen in een conversatie, is het moeilijker om uit te komen voor je gevoelens. Wanneer je je gevoelens kan opschrijven, is dit veel makkelijker over te brengen.


ET2 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

De taak heeft als doel om resprect en waardering op de brengen en wordt ineens samengebracht met een muzische activiteit. Er is dus zeker sprake van een doelmatige activiteit.


ET4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

De leerlingen gaan zelf uitproberen hoe ze hun kaart maken. De leerkracht geeft hen geen voorbeeld, want dat belemmerd de fantasie van het kind.


ET5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

De leerlingen gaan zelf op zoek naar de passende lay-out. Zij kiezen zelf hoe hun kaart eruit ziet, wat de creativiteit van kinderen stimuleert.

ET7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.

De leerlingen geven een kaart aan en persoon van hun klas. Zo geven ze aan wat ze appreciëren aan elkaar, wat ze leuk vinden aan elkaar, ... Ze gaan elkaar positief benaderen.

ET8 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

De leerlingen communiceren met elkaar met een doel, namelijk respect en bewondering aan elkaar tonen. Op die manier wordt er open gecommuniceerd. Aangezien het allemaal positieve "berichten" zijn, wordt er een postief klasklimaat gestimuleerd.